Definicje, Opisy, Historia
Zapożyczenia z:, Szybkie Menu: Wikipedia, www.anus.com (English Version), , ,
1. Zapożyczone ze str. Z Wikipedii http://pl.wikipedia.org
Heavy metal
Heavy metal gatunek muzyczny, który
wyewoluował na przełomie lat 60. i 70. XX wieku, z hard rocka,
acid
rocka i blues rocka, i stał się
podłożem kontrkultury metalowców.
Zasadniczą różnic a pomędzy hard rockiem a metalem jest to, że utwory
hardrockowe najczęściej komponowane są w skalach durowych, podczas
gdy heavymetalowe niemal wyłącznie w molowych.
Początkowy, lecz już wyraźnie ukształtowany heavy metal, można zaobserwować w
muzyce grup Led Zeppelin i Black
Sabbath. Jeżeli chodzi o korzenie, to jedni upatrują prototypu utworu
heavymetalowego w piosence The Beatles "Helter-Skelter"
(z Białego Albumu) [jasne a walc wiedeński to Techno jest! (przypis autora pmf)] lub
The Kinks
"You Really Got Me", inni zaś za pierwsze utwory protoheavymetalowe uznają
przeboje grupy The Dave Clark Five,
szczególnie "Any Way You Want It" i "Glad All Over" z 1964 roku. Zresztą nurt
zapoczątkowany przez The Dave Clark Five
nazywa się heavy drum albo heavy bass, od ciężkiego, hałaśliwego i agresywnego
brzmienia.
Niejasne jest pochodzenie nazwy heavy metal - istnieje tu kilka wersji.
Według jednej z nich pierwszy raz użyto jej w artykule opublikowanym w 1967 roku w piśmie "Rolling
Stone" na temat muzyki Jimiego Hendriksa, w którym
autor opisywał brzmienie gitarzysty jako (...) heavy metal falling from the
sky. Inne źródła odnoszą do opowiadania Williama
Burroughsa "The Heavy Metal Kid". Wreszcie inni skłonni są wywodzić termin z
tekstu piosenki grupy Steppenwolf "Born to Be
Wild" (z filmu "Easy Rider"), w którym
pojawia się fraza heavy metal thunder, w odniesieniu do dźwięku pędzących
motocykli. Należy tutaj nadmienić, że w slangu motocyklistółw amerykańskich "heavy
metal" jest określeniem na ciężki motocykl Harley-Davidson. Istotne
jest w tym zestawieniu słowo heavy. W slangu bitników,
przedstawicieli oryginalnej rockandrollowej
subkultury, termin heavy music (ciężka muzyka) używany był na określenie
tych piosenek rockowych, w których wolne tempo połączone było z przesterowanym,
wzmocnionym dźwiękiem gitar. Nawiązanie do metalu ciężkiego ukryte jest też w
nazwie jednego z zespołów, z którego gatunek się wywodzi - Led Zeppelin
(Pierwsza nazwa Lead Zeppelin - Ołowiany Zeppelin). Pomysł zmiany nazwy grupy The New
Yardbirds na Led Zeppelin powstał po uwadze Keitha Moona z The Who, w
której muzyką zespołu określił on jako go over like a lead balloon-
"przepływa nad nami jak ołowiany balon" (zeppelin to sterowiec).
Bez względu na źródóła nazwy, już w połowie lat siedemdziesiątych termin heavy
metal był powszechnie używany na określenie najcięższego gatunku hard rocka,
choć sam styl daleki był wtedy jeszcze od homogeniczności.
Pierwszą grupą grającą muzykę heavy metal w jej rozwiniętym już kształcie,
był Judas Priest. W swej
symbolice odnosił się raczej do Black Sabbath niż Led
Zeppelin, rozciągając jej granice do ekstremum. Podstawowymi cechami tej
muzyki była ostra i dudniąca praca sekcji rytmicznej, dominacja mocno
przesterowanej, ostro grającej gitary elektrycznej
(u niektórych grup duetu gitar elektrycznych, u Iron Maiden nawet tria).
Największą różnorodność można zaobserwować w rodzaju śpiewu. Wokaliści
zaadaptowali wiele różnych stylów - od gardłowego, bardzo szorstkiego śpiewu (Bona Scotta
i Briana Johnsona z AC/DC), przez wyjący
lub mamroczący wokal, growl, aż do śpiewu czystym falsetem (Stratovarius). Do
najbardziej znanych grup heavymetalowych tego okresu należały AC/DC, Judas Priest, Iron
Maiden, Motorhead, Helloween, Blue Ăyster Cult, czy
Nazareth.
Początek lat 80. XX wieku był
okresem wzmożonej popularności stylu, a jednocześnie wyraźnych jego przemian.
Muzyka heavymetalowa, będąca ciągle alternatywnym gatunkiem rocka, zaczyna
dominować w radiu i rodzącej się wtedy telewizji muzycznej. Miało to olbrzymi
wpływ na zarówno wizualną stronę muzyki, jak i samo jej brzmienie. Choć
początkowo muzyka była ostra i agresywna, nastąpiło stopniowe łagodzenie jej
brzmienia. Popularność zyskują takie grupy, jak Def Leppard, Van Halen,
Scorpions,
oraz te zbliżające heavy metal niemal do popowego standardu, jak Bon Jovi, Poison. Do muzyki
wprowadzono chórki, instrumenty
klawiszowe, a do scenicznej praktyki choreografię, fantazyjne stroje i
makijaż. Styl ten w literaturze angielskiej zwany hair metal lub big
hair metal, ze względu na wielkie tapirowane fryzury noszone przez muzyków,
zapewne doprowadziłby do ostatecznego wtopienia się gatunku w główny nurt rocka,
gdyby nie pojawienie się grupy Metallica. Formacja ta
przywróciła gatunkowi jego dawną surowość, odzierając go ze wszystkich popowych
i medialnych naleciałości. Tak w muzyce jak i prezentacji powrócono do korzeni,
dodając jednak więcej subtelności i wewnętrznej złożoności. Za Metallicą poszedł
cały legion innych grup rockowych, czyniac heavy metal, coraz częściej nazywany
po prostu metalem, jednym z najpopularniejszych i najbardziej żywotnych
kierunków we współczesnym rocku. Z czasem też wykształciła się mnogość
podgatunków i stylów metalowych, często łączonych z innymi gatunkami muzycznymi
(nu metal,
hard
core, industrial metal).
Warto również wspomnieć duże zasługi amerykańskiego zespołu Manowar dla ratowania gatunku -
zespół ten do dzisiaj śpiewa o metalu jako o najlepszym z tworów muzycznych, o
jego chwale. Z powodu licznego wykorzystywania w tekstach określenia true
metal ten nurt muzyki zaczęto określać mianem true metal.
Heavy metal to nie tylko gatunek muzyczny, lecz także szeroki nurt we
współczesnej kulturze masowej. Gatunek w swej sferze tekstowej odnosił się do
modnej fantastyki naukowej,
fantasmagorii i humoreski
opartej na czarnym humorze. Nie stronił też od poruszania treści religijnych, a
raczej antyreligijnych, czy w skrajnych sytuacjach - satanistycznych. Także niektóre
grupy metalowe zaadaptowały w swych tekstach skrajne, neonazistowskie
i szowinistyczne treści. Muzyka
heavy metal była grana niemal wyłącznie przez białych muzyków, więc często
kojarzono ją z pewną formą kulturowego rasizmu. Choć satanizm, rasizm i
neonazizm stanowiły niewielki margines tego szerokiego nurtu, wielu zaczęło
traktować całą muzykę metalową jako skrajny i schyłkowy gatunek muzyki
popularnej. Innym aspektem heavy metalu była jego tajemniczość i surowość
nieodparcie kojarzącą się z gotykiem.
Rozpatrywanie muzyki metalowej w kategoriach tradycyjnej estetyki jest bardzo
trudne i zwodnicze. Jest to sztuka tak w swej treści muzycznej i tekstowej, jak
i prezentacyjnej - turpistyczna. Twórcy metalowi,
poza wczesnym okresem i czasem hair metal, nie dbali o piękno swej
muzyki. Bardziej interesującym dla nich było wytworzenie odpowiedniego nastroju,
zgodność ze standardem i wykonawcza precyzja.
W okresie największej popularności gatunku rynek muzyczny został zdominowany
przez trzy nurty - popową nową falę, rock
głównego nurtu i sam heavy metal. Właśnie te dwa ostatnie gatunki sobie
przeciwstawiono. Główny nurt reprezentowany przez takie grupy i artystów, jak Dire
Straits, Sting
czy U2, uznano za tzw.
inteligentny
rock, gdy metalowi nadano miano prymitywnego rocka. Podział taki był bardzo
kontrowersyjny, gdyż w swej muzycznej treści heavy metal często był dużo
bardziej złożony niż inteligentny rock. W muzyce tej łatwo jest odnaleść wpływy
muzyki klasycznej,
zwłaszcza baroku. Czołowi muzycy
metalowi, głównie gitarzyści, przyznawali się do czerpania motywów z Bacha lub Paganiniego, czasem
dosłownie, jak użycie przez Accept fragmentu "Dla Elizy" Beethovena w
utworze "Metal Heart". Wiele aranżacji metalowych solówek gitarowych do złudzenia
przypomina barokowe aranżacje smyczkowe.
Instrumentaliści metalowi często też posiadali znakomite umiejętności
techniczne, daleko wyprzedzając muzyków grających inne gatunki rocka czy popu. Z
drugiej strony jednak subtelności te były niedostrzegalne dla przeciętnego
odbiorcy, który słuchał tej muzyki dla tzw. czadu lub zadymy.
W latach 90. XX wieku
heavy metal ciągle był jednym z dominujących gatunków rocka. Jego popularność
spowodowała także to, że inne gatunki i style rocka przejęły pewne cechy muzyki
metalowej, głównie agresywność i dynamikę. W porównaniu z raczej delikatną
muzyką lat osiemdziesiątych, lata dziewięćdziesiąte są okresem dominacji
ciężkiego brzmienia także w obrębie głównego nurtu rocka oraz grunge'u, który z heavy metalem
jest blisko związany.
Zobacz też
Death metal
Death metal to gatunek muzyki heavy metalowej, będący pochodną thrash metalu, powstały na
początku lat 80. XX wieku.
Charakterystyka gatunku
Gatunek cechują m.in. charakterystyczna forma ekspresji wokalnej zwana growlingiem, ulegająca
na przestrzeni lat zmianom w zalerzności od radykalizacji brzmieniowej samej
muzyki jak i warstwy lirycznej poruszanej przez poszczególne zespoły; szybka
"praca" gitar oraz perkusyjne
blasty. Tradycyjna tematyka
tekstów dla gatunku porusza zagadnienia okultyzmu, ezoteryki, śmierci tj. eutanazji, aborcji, zbrodni
przeciwko ludzkości, deprawacji społeczeństwa (kazirodztwo, konsumpcjonizm, akty
przemocy, gwałtu,
morderstw czy też dzieciobójstwa). Obecnie nie występują granice tematyczne.
Do prekursorów gatunku zalicza się m.in. grupy Death, Possessed, Terrorizer, Master, Napalm Death oraz Morbid
Angel. Pierwsze nagrania gatunku to m.in Seven Churches autorstwa Possessed,
wczesne nagrania demo grupy Death oraz jej pierwszy album
zatytułowany Scream Bloody Gore, jednakoż cześć historyków muzycznych
okreśa owe nagrania jako post thrash metal. W przeciwieństwie do
World Downfall autorstwa zespołu Terrorizer z 1989 roku czy też Harmony
Corruption grupy Napalm Death wydanego w 1990 roku oraz nagrań brytyjskich grup Bolt
Thrower oraz Carcass, szwedzkiego Entombed, nowojorskiego Suffocation oraz florydzkiego Morbid
Angel.
Podgatunki
- Black/death metal -
synteza dwóch gatunków, charakteryzująca się techniczną deathmetalową grą,
płynnymi i melodyjnymi elementami obecnego black metalu oraz często
zaczerpnięciem jego tematyki (satanizm, okultyzm itp.),
przedstawiciele to m.in. obecny Behemoth, Myrkskog,
Zyklon czy Dissection
- Brutal death metal
- death metal z wpływami goregrindu, przedstawiciele
to m.in. Nile,
amerykański Disgorge,
Cannibal Corpse, Devourment, Origin oraz Suffocation
- Death
and Roll - znany również jako Death 'n Roll, będący pochodną death
metalu i hard
rocka, przedstawiciele to m.in. Six Feet Under, Dismember
oraz Entombed.
- Death/Grind
- pochodna death metalu oraz grindcore'u, przyjmująca
charakterystyczną dla niego "gardłową" odmianą growlingu i "ciężar" samej
muzyki oraz złożoności formy muzyki death metalowej, przedstawiciele to m.in.
Dying
Fetus, Brutal Truth, Cephalic Carnage oraz
Carcass.
- Death
doom - podgatunek death metalu inspirowany klasyczną formą doom
metalu, ważniejsi przedstawiciele to grupy Asphyx, Disembowelment, My
Dying Bride, Anathema czy też Paradise Lost.
- Melodic death
metal - znany również jako melodeath, charakterystyczne dla odmiany
są melodyjne utwory, nierzadko czysty śpiew lub stonowany growling, ważniejsi
przedstawiciele gatunku to grupy At the Gates, In Flames,
(wczesne) Entombed oraz Dark Tranquillity.
- Progressive
death metal - cechą charakterystyczną dla podgatunku są m.in złożoności harmonii oraz
rytmu utworów oraz
silne wpływy jazzu
czy też fusion,
przedstawiciele to m.in. Cynic, Atheist, Pestilence, Opeth a także, (późne) Death.
- Technical
death metal - technika gry wyeksponowana jeszcze bardziej niż w przypadku
progresywnego death metalu. W utworach często słychać (lecz w mniejszym
stopniu niż w wypadku progresywnego death metalu) wpływy muzyki neoklasycznej
(Necrophagist) czy też
fusion (Cryptopsy), inni
przedstawiciele to m.in. (późne) Death, Gorguts,
(wczesny) Kataklysm czy też rodzime Decapitated, Lost Soul.
Zobacz też
Główne nurty i fuzje wywodzące się z heavy metalu.
Style narodowe i regionalne
2. Zapożyczone ze str. http://www.anus.com (English Version)
Death Metal and Black Metal Styles
Death metal, black metal, thrash
and grindcore proliferated.
Metal Styles and Technique
"Sounds" and Local Styles in Metal
"Sounds" are aesthetic
variants of a subgenre. Just as "doom metal" means music that is either heavy
metal or death metal played slowly with morbid/gothic surfacing, "sounds" are
divisions of subgenre that associate releases that are similar in approach to
the listener. The evolution of "sounds" can be viewed as a hierarchy of
specialized technique within a genre.
Without resorting to technicality we
describe the structures behind death metal, black metal, heavy metal and
crossover metal style and compositional media. We recognize that genres are
"containers" for stylistic and compositional tendencies which reveal the
interpretative structures in the music evoking the larger meta-perception or
"life philosophy" beneath.
Aesthetic -- or styles, arrangement, and production decisions -- "works"
where it supports the internal compositional structures of whatever music it
encloses. With metal the question is of accepting the reaction of despair to the
violence and paranoia and insanity of human world living in denial of
fear/death, and turning it into a living, willful, and distinctive nihilism that
affirms nothingness as a gateway into more profound realms of thought.
Rhythm
- Syncopation
- By playing off of internal rhythms, metal bands achieve syncopation --
the inversion of stress in a passage. Normally strong beats are weak and the
weak are strong; this effect is often achieved through polyrhythmic overlay
by double-bass in death metal bands or by the chaotic, threshing blast beat
of blackmetal drummers.
The variation enables an excited internal sub-rhythm to drive the song,
as many bands do with double bass drums, letting snare and high hat/cymbal
disassociate for key structural textures.
- Slayer
"Hell Awaits" and beyond featured the granddaddy of double-bass
technique.
- Deicide
"Deicide" featured songs with anti-synchronized pump-beat
percussion a la "Jaws" theme.
- Suffocation
The master planners of moving syncopated air and bass drum
integration.
- Unleashed
"Shadows in the Deep" used this technique to warlike effect
via guitar player forearm.
- Polyrhythm
- Using multiple rhythms to enhance layering effects bands create multiple
dimensions of rhythmic space, using a normally linear framework in new
shapes and often long or indeterminate phrases. This can occur in the
dominant rhythmic instrument (guitars) or the background rhythm
(drums/bass).
Some bands have taken this to extremes of chaos piling into itself,
revealing an inner consistency and beauty, where others have interpreted
this in the way of more contemporary ambient composers and have layered
counterpoint or complementary rhythms in complex neo-electronic
compositions.
- Immortal
"Pure Holocaust" features raging chaotic polyrhythm and
ambient melody.
- Burzum
"Hvis Lyset Tar Oss" layered repetition to create epic
meta-structures.
- Morbid
Angel
"Altars of Madness" began with an
inverted polyrhythmic beat.
- Mayhem
"De Mysteriis Dom Sathanas" used high-speed polyrhythms under
ambient guitar.
- Percussion
- Explosive or definitive notes in a phrase are accentuated by percussion
in drums or stringed instrument. Most often in guitars this occurs in the
bands who muffle chords and strum staccato or interplay phrasing for
conclusive effect, more than open-ended styles.
- Metallica
"Master of Puppets" used emphatic
muffled chords for percussive centering in riffs.
- Suffocation
"Effigy of the Forgotten" used intricate polyrhythmic
progressions to center complex songs.
- Sepultura
"Beneath the Remains" combined speed metal percussive
strumming and death metal speeds.
- Texture
- Often bands give texture to rhythms by playing multiple levels of
rhythm. For example, a guitar changing chords has a dominant rhythm in the
beats on which the change occurs, but the chords themselves have a layer of
rhythm in the speed with which they are strummed, or in death metal
technique, at which their two most essential notes are varied through
strumming or hammering. Even further, often the strumming itself has an
independent texture which moves with the composition as a whole.
- Slayer
"Haunting the Chapel" invented the flying wrist technique of
achieving hummingbird tremelo strumming.
- Unleashed
"Shadows in the Deep" featured slow masterpieces of
micromotion and precision.
- Morbid
Angel
After their monumental "Altars of
Madness" which used this technique to create ambient melody and rhythm,
Morbid Angel used it for prog-rock precision in the details of their epic
"Blessed Are the Sick."
- Mayhem
"De Mysteriis Dom Sathanas" features ambient strumming over Bathory-style rigid
percussion matrix.
- Rigor
Mortis
"Rigor Mortis" and more significantly
"Freaks" built this technique into classical melody and structure.
- Cadaver
These Norwegians made rhythmic expectancy a part of their
half-sliding, half-paused progressive metal.
Melody
- Consonance
- "Normal" melodies are used by older styles of heavy metal and sometimes
by progressive bands integrating a jazz or rock influence. They are built
around the scales used by these forms of music historically and in present
essence, and as such are more easily recognized by listeners familiar with
more mainstream music.
- Atheist
"Unquestionable Presence" built jazz harmony into a style of
melodic progressive death metal.
- Metallica
"Kill 'Em All" brought metal's
separate blues legacy into focus with new styles and heavy metal essence.
- At the
Gates
"Slaughter of the Soul," this band's
final work, made use of mainstreamification in the death sound.
- Dissonance
- Using dissonant alignment of notes in melodies produces a mournful yet
technical sound, so many bands use this technique in both melodic and
harmonic construction.
- Voivod
From "Dimension Hatross" onward Voivod
have built songs around dissonant melodic tension.
- Obliveon
"From This Day Forward" established
the ability of dissonance and atonality to build complex jazzlike
compositions.
- Immortal
"Pure Holocaust" and "Blizzard Beasts" feature dissonant
melody and use of inversion contra rhythm.
- Atonality
- Atonal arrangements of notes produce bizarre and perverse melodies,
causing instigation of uprising in the mentality of the listener. The "not
tonal" nature of this etymology comes from the lack of a fixed scale, or use
of an cycling scale of arbitrary tones.
Most metal musicians use this style of composition in conjunction with
chromatic scales, dynamically acquiring tone centers through counterpoint
and experimenting with classical music theory in key-less anti-melodic
architectures.
- Morbid
Angel
"Altars of Madness" through "Covenant"
used atonal solos to great effect over dissonant compositions.
- Deicide
"Legion" used atonal lead guitar to emphasize the nihilism
of chromatic composition.
- Layered
- In the style of classical composers from years past augmented with an
focus geared more toward an attention span "in the now," metal bands often
use modal layers to create songs.
These layers, each forming a portion of the main melody in the song which
changes over time to narrate song development, create a resonant harmony
which the composer can change to develop the complex matrix of emotions
required to manipulate atmospheric mood.
This style easily succumbs to being only technique, but is useful for
developing a language of melody in which harmony serves a subordinate role.
- Burzum
Simple in outcome but complex in how far it varies from predictable
in conception, the music of Burzum unfolds longer narrative by
manipulating environmental depth to melody.
- Ildjarn
Short deranged pieces create atmosphere through two or three
melodies sequenced in different orders to form narrative, with layers of
two-note modal complements influencing direction in mood.
Harmonic
- Classical
- Classical harmonic formations stay within the same key and manipulate
different registers of mode or tone. The chromatic scales and intricate
arpeggio formations of death and black metal lay their ancestry here and
develop into a more direct sense of musical motion.
- Morbid
Angel
"Altars of Madness" evolved this
technique into fast-picking and ambient relationship to beat, accentuating
it with atonal lead guitars.
- Deicide
"Feasting the Beast" demonstrated this technique in an
ambient but violent setting.
- Burzum
"Det Som Engang Var" built simple classical music out of power
chord arpeggios.
- Jazz
- The freedom and complexity of jazz harmonics attracted many metal
composers, who have worked in that area to create bizarre and startling
freaks of brutality.
- Atheist
"Unquestionable Presence" built jazz harmony into a style of
melodic progressive death metal.
- Metallica
"Kill 'Em All" brought metal's
separate blues legacy into focus with new styles and heavy metal essence.
- Demilich
"Nespithe" built bizarre harmonies from rudimentary
fusionesque randomness
- Rock
- Oftentimes rock-n-roll influences creep into metal bands and are easily
identified by their influence on the dominant rhythms, and by the more
mainstream tonal ideas of the pieces. Since rock is essentially blues
filtered through the cowboy hobo country music eyepiece, these bands often
bear a lot in common with jazz-influence acts.
- Metallica
"Kill 'Em All" brought metal's
separate blues legacy into focus with new styles and heavy metal essence.
Structure
- Cyclic
- Most rock songs come of the verse-chorus tradition and consequently so
does unstudied death and black metal, as well as most grindcore. The tedium
of this technique is sometimes temporarily alleviated by adding another
structure or riff pattern on top of the double elements of cycle but even
this is transparent.
- Venom
- Hypocrisy
- Narrative
- When many riffs are joined to form a progression of ideas not as much
concerned with creating a piece but a sequence of moods a narrative
composition occurs; others call this "riff salad" or "grab-bag metal."
- Malevolent Creation
- Massacra
- Architected
- Music created with massive conceptions in mind often builds entirely
unconventional structures to serve the individualized needs of each song. At
this level of composition, nothing is as fits the norm as each piece has an
entirely custom use in unique and intricate compositions where details
matter.
- Emperor
"In the Nightside Eclipse" featured drifting and meandering
songs built around central melodies.
- Burzum
"Hvis Lyset Tar Oss" used bafflingly simple and distinctive riffs
in layers to create epic compositions.
- Morbid
Angel
"Altars of Madness" often sequenced
seemingly jarring changes in the smoothness of compositional integration.
- Metallica
"Orion" from Master of Puppets
introduced this technique to the metal community at large.
Vocals
- Sung
- Like rock and blues before it, people sing these. With melodic voices
and enunciation of words. Though sometimes it seems bizarre now, most people
like ALL of their entertainment to sound this way.
- Helstar
A mid-eighties hybrid of Slayer metal and Iron Maiden rock,
their album Nosferatu used sung vocals to pragmatic effect.
- Shouted
- Hardcore punk brought us angry shouting for vocals and it re-appears
from time to time in death and black metal but is limited by the clarity and
monotone of vocal it produces through uniform emphasis.
- DRI
- Distorted, Guttural
- The majority of modern metal works utilize this style, yet it arose from
crossover music like grindcore after being inspired by the grand old growler
of metal, Lemmy Kilmeister of Motorhead, whose membership in both heavy
metal and punk communities affirms his historical importance.
Metal originally adopted the gravely cigarette-burnt and alcohol-eroded
voice of punk rock's more deested vocalists, favoring its obscurity and the
difficulty of marketing such an indistinct image in the world of concrete
images concealing nebulous actualities and negligible rewards.
By reducing timbre from absolute tone to gritty, naturalistic, distortion
and shearing melody to textural variance only, this style de-emphasizes
vocals while making their presence fit into the texture of the music,
allowing more dynamic variation in composition.
- Napalm
Death
"Scum" revealed extremes of this
technique for their potential in disturbing the aesthetic sensibilities of
listeners.
- Possessed
"Seven Churches" brought the voice forth in primal form.
- The Exploited
With a sequence of
groundbreaking hardcore albums the Exploited let the voice get growlier
each time.
- Morbid
Angel
Death metal cofounders Morbid Angel
implemented this technique to great effect on "Altars of Madness" and
beyond.
- Distorted, Rasp
-
- Emperor
Used vocals to accentuate melody in majestic pieces of
speedy production and demonic drive.
- Darkthrone
Fragments of melody in vocals harmonized with miminalist
riffing to expand mood.
- Antaeus
The master of searing growls with both texture and
punctuation in rhythm, MkM paces each piece with violence and depth.
- Mütiilation
Droning melodic vocals within distorted chaos frame the
structural changes in this music.
Metal Sounds and Local Styles
Heavy
Metal
- NWOBHM
- Taking over from Black Sabbath when too much Led Zeppelin clonage
invaded the airwaves, NWOBHM bands used more punkish riffing with more
precise, technological structures in phrasing. The imagination ran
wild and fantasy/mideval concepts in lyrics developed here.
- Doom Metal
- As Sabbath was slow, the doom metal genre demanded slower and more
dramatically manic depressive songwriting. These bands bridge power
chords across glacial rhythm for atmospheric impact. Often accompanied
by drugs, esp. marijuana.
- Narrative
- Probed right after NWOBHM made its appearance, narrative bands
strung together collages of riff and transition to make unfolding
retellings of experience. This style is eternal and re-emerges every
generation.
- Stadium
- Viewed by many as the nadir of metal, stadium metal is influenced
by post-progressive rock atmospheric bands who used instrumentalism
and pure pop hook to make sentimental but explosive songs. In metal
this translates to an epic ballad flavor to everything. Once again, an
eternal style which recurs with each new cycle of metal.
Hardcore
- Punk
- Punk is simplified 1950s rock voiced in power chords and sequenced
to a pulsing basic rhythm. Vocals and aesthetic emphasized dirt and
unsteadiness, and disregard of musicality freed bands from the form
and compositional dynamic of rock music. Often bouncy or humorous,
punk music moves with a friendly but simple motion.
- Oi
- Anthemic workingclass punk with often abrasive sounds mixed with
guitar work reminiscent of surf bands from the generation before, Oi
came into its own as its own influence in the next generation of
hardcore.
- Melodic
- Building tension through emphasis on melodic notes within
otherwise rigid progressions, a subset of the hardcore community made
music with constant unchanging percussion and fluidly shifting riffs.
- Grinding
- The earliest hardcore to secede from normalcy became truly a
handful of power chords grinding against one another in conflicted
progressions and interrupted rhythm. This music is essentially similar
to grindcore after the first generation.
Speed
Metal
- Percussive
- The major innovation of speed metal was the muffled, explosive
strumming of power chords to produce a sound of impact and resurrect
the power of rhythm guitar in rock music.
- Trance
- Bands like Prong produced the first hypnotic rhythm "mellow" metal
which while violent in methods of creation produced an atmosphere of
calm and allowed emotional aspects of the art within to emerge.
- Epic
- Some bands aspired to the fantasy- and progressive-inspired works
of NWOBHM and toward that aim produced neoclassical and often lengthy
works. The most commonly known example of this is Metallica's "Orion."
- Progressive
- From the 1970s progressive bands metalheads began making larger
structures and wider gains in technique in the rendering of intricate
but impact-oriented music. While power chord riffing remains
predominant, many progressive metal bands moved beyond the accepted
"progressive" sound and created theoretically literate avantgarde
works.
- "Thrash Metal"
- Misnamed speed/death metal hybrid bands were called "thrash metal"
because of their violent and self-conflicted music, aggressive
attitudes and thrash-based ideological assertions.
- "Power Metal"
- A style that emerged as the speed metal genre was dying, power
metal is speed metal riffing played either in an epic heavy metal or
tuffguy pseudo-death metal style.
- Helstar
Thrash
- Thrash, punk
- One branch of thrash reveals more of its punk influence, and in
bands like MDC or COC expressed itself with loosely hardcore songs
played quickly with a metal influence in phrasing.
- Thrash, metal
- The other half of the thrash tree demonstrates a more metallic
approach and is a proto-death-metal hybrid subgenre, found most
clearly in the early works of Cryptic Slaughter and the later works of
DRI.
- Cryptic
Slaughter
- Dirty
Rotten Imbeciles
Grindcore
- Rigid
- Open intervals and precise furiously fast structures distinguish
this variant. Bands like Repulsion and Terrorizer defined this style.
- Repulsion
- Blood
- Nyctophobic
- Disassociative
- The schizophrenic out of time rhythms and blurry, organic,
lavaging rush of this style produced disorientation and loss of
individual characteristics in the rising phenomena of chaos.
- Napalm
Death
- Carcass
- Agathocles
- Hemdale/Exhumed
- Crustcore, melodic
- Loosely derived from Discharge, this genre worked melodic hardcore
into a blurring ripple of speed and fury that unleashed itself in
short bursts of anger.
- Crustcore, rhythm
- In the style of the mighty Assück, these bands created pounding
furious rhythms from even intervals of the fretboard, roaring forth in
some complexity but mostly disassociative, violent, random,
disorienting music.
Death Metal
- "Fast" death metal
- From the pure origins of death metal, the faster styles took after
bands like Slayer, early Sepultura and Massacra in making
architectures of intricate rhythm and melodic construction.
- Massacra
- Vader
- Morbid
Angel
- Hypocrisy
- Percussive death
metal
- Derived from the slamming, explosive street-level speed metal of
Exodus or Exhorder, percussive death metal evolved from the New York
Death Metal and Tampa Death Metal sounds to become a generic style of
impact-oriented, explosive muffled strum death metal.
- Suffocation
- Acerbus
- Cryptopsy
- Deeds of
Flesh
- Gutted
- Kataklysm
- Pyrexia
- Sinister -
"Hate" is mastery of this style.
- New York Death Metal
(NYDM)
- Explosively percussive and equal parts speed metal and
angst-ridden New York Hardcore (NYHC), this music flew from the depths
with guttural vocals, edgy rhythm riffing and essaylike song
structures. In two styles, one of which is more percussive than its
longer phrased variant.
- Morpheus
Descends
- Baphomet
- Incantation
- Suffocation
- Immolation
- Florida Death
Metal
- Some of the most "heavy metal" of the death metal movement, the
Florida bands mated bold rhythm to the pulsing rhythm of early
percussive death metal and created the most defiant, monstrously
simple and direct metal of the era.
- Death
- Monstrosity
- Massacre
- Deicide
- Swedish Death
Metal
- The first major evolution of theory occurred within the Swedish
Death Metal movement, where Sunlight Studios/Thomas Skogsberg(tm)
fuzztone production and longer phrases contributed to a melodicity
fully evolving with At the Gates.
- Entomed
- Dismember
- Unleashed
- Therion
- At the
Gates
- Progressive
- Continuing the progressive tradition in metal, the progressive
death bands adhered to a style which was part rock with jazz and
classical influences, and part the wily fingered "technical" death
metal of a previous generation.
- Atheist -
jazz/death metal hybrid.
- Pestilence -
later albums: jazz/metal.
- Demilich -
harmonically rich.
- Death - became
highly technical.
- Morbid
Angel - innovators/technicalists.
- Atrocity -
technicalists and romantic artists.
- At the
Gates - used violin and lead guitar work.
- Deathgrind
- A stylistic hybrid, deathgrind is death metal using the simpler
song structures and rhythmic expectancy riffing of grindgore. So far,
nothing of stature has emerged from this style.
- "Death Thrash"
- This term is marketing slang for retro bands making faster speed
metal music using death metal picking technique and vocals.
- Göthenburg metal
- From Göthenberg, Sweden, came a series of bands emulating At the
Gates by making technical, jazz-and-rock influenced death metal. This
only became a problem after "Slaughter of the Soul," when At the Gates
sent out the word to become commercial rock music hidden within death
metal stylings.
- Grotesque -
pre-At the Gates.
- The Abyss -
template for this style.
- Dissection -
black metal that is heavy metal derived from this death metal style.
- Doom metal
- The moribund, self-pitying and sentimental style of doom metal has
emerged in both heavy metal and death metal genres, where it is
essentially the same music played with an emphasis on slow chord
changes and resonant, recursive resolutions.
- Ceremonium
- Skepticism
- Cathedral
Black Metal
- Deconstructivist
- Chaotic and nihilistic blasts of short information in three-note
riffs founded this style, which through reduction of assumed
musicality focused on the information of its communication.
- Havohej
- Burzum
- Belial
- Ildjarn
- Krieg
- Beherit
- Melodic
- Early experiments in structuralism allowed melody to serve as a
fundamental principle and therefore emphasized use of the melodic
sound in riff construction and chord voicing.
- Darkthrone
- Summoning
- Impaled
Nazarene
- Melodic, heavy
metal
- Some relapsed to a former style and made melodic stadium metal of
NWOBHM era with black metal vocals and technique.
- Dimmu
Borgir
- Blasting
- For the few who sought more extremity a style of grinding metal
with nihilistic clipped emanations of information in abrupt explosions
of riff was created, with variants moving closer to grindcore or pure
unleashed melodicity.
- Zyklon-B
- Kult ov Azazel
- Epic
- Descended from the devotees of Bathory "Blood, Fire, Death," this
genre works folk song nationalism and epic narrative of
multi-generational movements on the level of a people, creating
symbolic black metal with lengthy melodies.
- Bathory
- Graveland
- Emperor
- Trance/Ritual
- Minimalism taken to the furthest extreme hybridized with metal
produced an electronic music influenced genre which favored unchanging
simple beats (similar to Discharge) under shifting melodic context-
and lexically-sensitive phrase evolution.
- Darkthrone -
"Transylvanian Hunger" is the best of this style.
- Von -
ultra-minimalist.
- Immortal -
"Pure Holocaust" is a related idea.
Ambient
- Technopop/IDM
- The music of Kraftwerk and its descendants, this is long melody
evolving over a complex beat structure, often without human vocals.
- EBM/Industrial
- Emphatic and pulsating dance music that was a fundamental
influence on developing techno and industrial genres, EBM sounds like
what Nine Inch Nails would be if executed by Godflesh or Beherit.
- Ritual
- Influenced by throwbacks to mideval and music from before recorded
history, ritual ambient uses simple melodic patterns in evolution and
a primal sense of rhythm to emphasize its constructs.
- Neoclassical
- Somewhat of a summary of the genre as a whole excluding most
popular music influences from EBM, neoclassical ambient/industrial
uses technological instrumentation and song structure to emphasize
classical influences in melodic construction.
|
Definicje, Opisy, Historia
Zapożyczenia z:, Szybkie Menu: Wikipedia, .., , ,
1. Zapożyczone ze str. Z Wikipedii http://pl.wikipedia.org
Hardcore
- Hardcore to określenie ekstremum w jakiejś dziedzinie, np.
hardcore'owy sport (ekstremalny), hardcore porno (wyuzdana pornografia) itp. Hardcore
to słowo używane w slangu młodzieżowym na
określenie czegoś wyjątkowego w swoim rodzaju, wywierającego duże wrażenia.
- Muzyka hardcore - kilka niepowiązanych (wyjątek: hardcore metal) ze sobą
stylów muzycznych:
- W szerszym pojęciu hardcore to przymiotnik, jaki nadaje się
artystom i grupom reprezentującym różne gatunki i style, które najlepiej
definiują dany nurt. Artyści hardcore najczęściej doprowadzają do
ekstremalnej perfekcji podstawowe cechy danego gatunku. Dążą także do
zachowania jego czystości. Zwykle też charakteryzują się przywiązaniem do
zasad rządzącym gatunkiem (stylem) i nie ulegają chwilowym modom.
Hardcore najczęściej używa się w odniesieniu do punku i heavy metalu, lecz można
też mówić o hardcore rocka progresywnego
czy folk
rocka itd.
Grindcore
Grindcore - styl w muzyce rockowej, którego powstanie
datuje się na lata 80. XX wieku. będący wypadkową
stylów: thrash metalu z początku
jego istnienia, hardcore i punkrocka reprezentowanego przez
grupy z lat 80., jak Discharge,
Chaos
UK, Doom oraz
zespołów łączących stlistyki metalu, hardcore i punka jak Siege,
Wound
Deep, wczesne D.R.I., czy Repulsion.
Korzenie grindcore'a są nieco inne w przypadku sceny amerykańskiej i
brytyjskiej. Podczas gdy zepoły z wysp inspirację czerpały głównie ze stylistyki
punkowej, w USA grindcore był od początku kojarzony z metalem (Repulsion, Terrorizer).
Na scenie brytyjskiej wpływy death i thrash metalu zaczeły być widoczne pod
koniec lat 80. Wtedy też czołowe zespoły grindcore'owe z Wysp Brytyjskich, jak
Carcass czy Napalm
Death, zmieniły stylistykę na bardziej death metalową. W przypadku
pierwszego zespołu ostatnie dokonania to juz typowy death metal nie mający nic
wspólnego z grindcorem.
Pomimo oczywistych inspiracji metalem grindcore nie jest jego podgatunkiem
(tak samo jak nie jest podgatunkiem punk rocka). Jest to odrębny rodzaj
muzyki ekstremalnej.
Nazwa grindcore została wymyślona prawdopodobnie przez perkusistę
pionierskiego w tym stylu zespołu Napalm Death. Od początku
zaczęto wyróżniać dwa nurty w stylu grind: polityczny (mincecore),
poruszający problemy współczesnego świata, muzycznie jest w miarę lekki i ma
podobieństwa z crustpunkiem,
reprezentowany m.in. przez zespoły Brutal Truth, Napalm
Death i Agathocles,
Cauterized
i tzw. gore'owy (Goregrind), opisujacy krwawe i
odrażające historie, niekiedy prawdziwe reprezentowany m.in. przez wczesny Carcass i Repulsion.
Cechuje się dużą szybkością, niewielkim skomplikowaniem kompozycyjnym i
prostotą poszczególnych partii instrumentów (zazwyczaj są to dwie gitary,
perkusja, gitara basowa i wokal), natomiast w warstwie wokalnej gębokim growlem, który czasami
przeplatany jest krzykami i wrzaskami (wokal często przesterowany i modulowany
do nieludzkich dźwięków). Grindowe kawałki sa najczęściej dość krókie i
intensywne (np. utwór "You Suffer" zespołu Napalm Death został w
Księdze rekordów Guinessa
zapisany jako najkrótszy utwór muzyczny - około 1 sekundy). Albumy grindcorowe
cechuje duża liczba utworów (kapela Anal
Cunt na jednym EP
zarejestrowała 5643 utwory). Tematyka zespołów grindowych jest bardzo
zróżnicowana, często obsceniczna - dotyczy gwałtów, mordów, chorób (goregrind),
ale także polityki i problemów społecznych (mincecore).
Grind z czasem ewoluował, wykształcając szereg podgatunków, jak chcociażby
goregrind (np. Mortician, wczesne Carcass),
cybergrind (np. Libido
Airbag, Fuck...
I'm dead), deathgrind (np. Misery
Index, Cattle
Decapitation), crustgrind (np. późniejsze Sanitys
Dawn), pathogrind (np. County
Medical Examiners), grind'n'roll (łączący elementy grindu z hardrockiem w
stylu np. Motorhead, np. Blood
Duster, Neuropathia).
Muzyka grind inspirowała i nadal inspiruje twórców innych gatunków muzyki,
związanych przede wszystkim ze sceną metalową. Na styku death metalu i grindu
powstał gatunek nazwany brutal death metal,
bardzo zbliżony (szczególnie pod względem intensywności) do grindu, ale bardziej
od niego wyrafinowany technicznie. Najbardziej znanym i najczęściej kopiowanym
zespołem reprezentującym ten gatunek muzyczny jest nowojorskie Suffocation. W Polsce
nawybitniejszą grupą, która zaczynała od klasycznego death metalu, a obecnie gra
mocno inspirowany grindcorem brutal death metal
jest chełmski zespół Parricide.
W Polsce reprezentowany m.in. przez Dead
Infection, Squash Bowels, Third
Degree, NYIA, Antigama, Ass
To Mouth, Scabies,
FAM. Toxic
bonkers, Rzeźnia,
Zobacz też: zespoły
wykonujące grindcore
Metalcore
Metalcore jest gatunkiem muzyki łączącym w sobie elementy metalu i hardcore'u.
Hardcore wyewoluował z łagodniejszego i mniej ekstremalnego punku, z czasem
jednak muzycy tego nurtu zaczęli interesować się thrash metalem, który też
poniekąd, korzeniami sięgał punk rocka. Metalcore stanowił połączenie ciężkich
riffów, prostoty wykonania i agresji połączonej z szybkością. Pierwsze zespoły
grające coś co można w pewnym sensie uznać za protoplastę dzisiejszego
metalcore'u to DRI czy bliższy
metalowi Wehrmacht.
Zespoły te określa się mianem crossover czyli połączenia
hardcore punka z thrash metalem. Dziś główną inspiracją dla zespołów
metalcore'owych stanowi melodyjny death
metal. Istnieją opinie, iż obecnie sam gatunek uległ skomercjalizowaniu i
brnie w stronę nu metalu i nowofalowych
brzmień. Teksty początkowo zajmowały się tą samą tematyką, co teksty zespołów thrash
metalowych, głównie pod względem politycznym i socjologicznym, były również
nieco bardziej humorystyczne i bardziej punkowe.
Zobacz też: zespoły
grające metalcore
Darmowy hosting zapewnia PRV.PL